Diskbråck
Kan en kiropraktor behandla diskbråck?
Värktabletter och inflammationshämmande medicin tar inte bort problem med diskarna.

Diskarna är en speciell typ av broskskiva som binder samman och fungerar som en stötdämpare mellan de 24 kotorna i ryggraden. Varje disk sitter fast i kotan över och under. Detta ger ett lagom mellanrum för nervrötterna som kommer ut mellan kotorna. En disk kan bli tunnare, bukta ut, tränga ut (diskbråck) och de kan bli kilformade. Kiropraktisk behandling kan vara effektiv när man har diskbråck.

Varje disk består av en mjukare kärna med ett tandkrämsliknande material och en yttre "ring" bestående av en speciell typ av fibrer. Friska diskar ger dig flexibilitet, så att du kan böja och vända dig. Det är genom denna pumpande rörelse som diskarna får sin näring. När kotorna tappar sin normala rörlighet (låsning) reagerar diskarna genom att forma sig som en kil. Detta är det första tecknet på en skadad disk. Detta kan irritera eller trycka på intilliggande nerver, utan att man nödvändigtvis känner någon smärta ännu. Även innan klara symptom uppkommer kan kiropraktisk behandling vara effektiv.

Diskutbuktning

En disk kan också bukta ut (diskutbuktning), ungefär som en blåsa när man har ett skavsår. När den mjuka kärnan i disken pressas ihop trycks den utåt där diskens kant är som svagast. Denna felställning kan ge klara symptom (t.ex. ischias) när intilliggande nerver påverkas. Musklerna i ryggen drar ihop sig för att skydda området. Det är vetenskapligt dokumenterat att kiropraktisk behandling kan vara effektiv.

Diskbråck

Den mest extrema formen av skada en disk kan råka ut för är när det bildas ett diskbråck. Då läcker det mjuka materialet som finns inuti disken ut i intilliggande vävnad. När disken tappar sin dämpningsfunktion gör det ofta ont att röra sig. Det kan sluta med operation som ett försök att dämpa symptomen.

Om man låter låsningar finnas för länge i ryggen kan detta göra så att diskarna blir mer sårbara och skadas lättare och det kan leda till ett diskbråck. Patienter som kommer till oss säger ofta: "Jag gjorde ingenting" eller "Jag böjde mig bara för att knyta skorna".

Ta reda på om vi kan hjälpa dig!

Vanliga Frågor och Funderingar om diskbråck

Syftet med kiropraktik är att hitta och rätta till områden i ryggen som hindrar nervsystemet från att styra din kropp. Eftersom diskarna sitter så nära ryggmärgen och nerverna mellan kotorna, är det ganska vanligt att vi som kiropraktorer träffar på fall där diskarna är orsaken till smärta. Kiropraktiska behandlingar hjälper till att återställa normal rörlighet av kotorna i ryggen och göra så att nervsystemet fungerar bättre. Om man tar hand om problemet i tid kan diskarna återfå sin normala storlek och form genom att rörligheten av kotorna blir normal.
Nej. Bara för att det är vanligt så är det inte normalt. Många diskproblem är ett resultat av åratal av nonchalerande och ger ingen smärta förrän slitageprocessen är långt gången. Likväl finns det många äldre patienter som har hållit sin ryggrad i form hela livet, och som njuter av god livskvalitet.
Vissa patienter diskbråck eller andra problem med diskarna märker en förbättring snabbt. För andra tar det längre tid innan de märker någon skillnad, ibland flera veckor eller t.o.m. månader av behandling. Om du har haft problem med diskarna under flera år kan det ta lång tid innan du känner dig bättre. Vi kommer att följa upp dina resultat över tid och ändra våra rekommendationer om det skulle vara nödvändigt.
Detta hör vi ofta. Eftersom vår kropp är så anpassningsbar, kan vi ofta klara av att kompensera för olika typer av belastning under flera år. Slutligen, när bägaren blir full av den sista droppen, när vi vänder oss eller böjer oss ned konstigt, så ger ryggen till slut upp och vi får ont.