Nacksmärta
Har jag en nerv i kläm i nacken?
Din nacke är ett av de mest nervtäta områdena i din kropp. Problem här kan leda till symptom i alla delar av din kropp.

Behandla symtomen eller den underliggande orsaken?

Din nacke är den mest sårbara delen av din ryggrad. Den bär inte bara upp ditt huvud som väger 5-6 kg och ser till så att du kan vrida på huvudet, utan nacken måste också se till så att nervimpulserna från hjärnan till huvudet, ansiktet, händerna och resten av kroppen kan flöda fritt.

Olika orsaker till nacksmärta

Förutom obehag och irritation, är smärta i nacken ett tecken på att något är fel.

En av de vanligaste orsakerna till smärta i nacken är funktionella störningar i ryggraden orsakade av låsningar. När en kota i nacken eller ryggen tappar sin normala rörlighet och irriterar intilliggande nerver kallar kiropraktorer detta för en subluxation. Detta resulterar i smärta när problemet blir tillräckligt stort. Dessa låsningar kan uppkomma av fysisk överbelastning (t.ex. whiplash, datorarbete), psykisk överbelastning (stress) eller kemisk överbelastning (koffein, nikotin etc.), alla olika typer av stress som vi utsätts för dagligen.

Fysisk belastning kan orsaka smärta i nacken

En grundlig undersökning kan avslöja den troliga orsaken och antyda det bästa tillvägagångssättet för att få bort problemet.

Många aktiviteter i vardagen kan ge smärta i nacken, så som att titta på TV, använda telefon eller iPad, läsa en bok eller somna i TV-soffan. Den resulterande smärtan kan försvinna av sig självt, speciellt när man slutar med den aktivitet som har orsakat den. När den inte gör det kan ett mer allvarligt underliggande problem finnas.

Och även psykisk belastning

En vanlig orsak till subluxationer och därmed smärta i nacken är stress. Ett projekt som ska vara klart, man tar på sig för mycket, jobbet, familjen, ekonomiska åtaganden…. Vi är alla känsliga för vår kropps undermedvetna reaktion till andra människor och omständigheter. Detta kan leda till smärta i nacken. Om vår svagaste länk är nacken kommer stress att få sitt uttryck där. Kiropraktik kan inte minska mängden stress i ditt liv, men kan hjälpa dig att bättre hantera och tolerera stress. Utan mediciner eller operationer!

Ta reda på om vi kan hjälpa dig med dina problem.

Vanliga Frågor och Funderingar

Många patienter blir förvånade att kiropraktorn också undersöker områden där man inte har ont. Smärta i nacken kan i vissa fall vara kompensationer för andra problem i fötterna, knäna, höfterna och ländryggen. Din kiropraktor ser dig som en hel person, inte som en samling delar.
Om ditt problem är orsakat av onormal rörlighet av kotorna i nacken, kan justeringar av nacken vara effektiv. Det finns många sätt att justera nacken på, och din kiropraktor har blivit en erfaren mästare. Åratal av utövande gör dessa justeringar säkra och effektiva. Mycket säkrare än vanlig magnecyl eller muskelavslappnande mediciner!
Vissa patienter märker en förbättring snabbt. För andra tar det längre tid innan de märker någon skillnad, ibland flera veckor eller t.o.m. månader av behandling. Om du har haft huvudvärk under flera år kan det ta lång tid innan du känner dig bättre. Vi kommer att följa upp dina resultat över tid och ändra våra rekommendationer om det skulle vara nödvändigt.
Detta håller på att förändras. Åratal av förutfattade meningar och skepsis, ger vika för vetenskapliga bevis för effekten av vår behandling. Det tar tid att förändra dessa attityder. Men när fler och fler söker alternativ till mediciner och operationer, ökar också de tillfällen då en läkare rekommenderar en kiropraktor.