Först överaskning, sedan ilska, sedan smärta.

Du sitter i bilen, avslappnad och väntar på att du ska få grönt ljus. Plötsligt hör du däcktjut bakom dig och skärande ljudet av metall mot metall. Innan du hinner samla dig, känner du hur bilen rör sig, som av sig själv. Du har blivit påkörd bakifrån!

Det som händer under dessa få sekunder kan få tragiska konsekvenser. Och vad du gör i timmarna, dagarna och veckorna efter olyckan kan för alltid påverka din hälsa.

Vad är whiplash?

Skador i nacken orsakat av en plötslig rörelse av huvudet bakåt, framåt eller åt sidan kallas för whiplash eller pisksnärtsskada. Whiplash uppstår vanligast vid trafikolyckor. Även om bilen inte fått så stora skador kan passagerarna skadas allvarligt. Detta sker främst vid kollision bakifrån, då huvudet först slungas kraftigt bakåt och sedan framåt. Härmed uppstår sträckning av både hals och nacke, vilket i sin tur kan orsaka diverse skelett- och mjukdelsskador. Bilens hastighet samt färdriktning, användandet av säkerhetsbälte, position av huvudet samt inställning av nackstödet är alla faktorer som påverkar utsträckningen av skadan.

Den absolut vanligaste orsaken till skadan är i samband med bilolyckor när en person blir påkörd bakifrån. Vid påkörning bakifrån slungas huvudet på den som blir påkörd bakåt och framåt mycket kraftigt och sträckningar uppstår som i sin tur kan orsaka skelett- och mjukdelsskador. Whiplash kan även ha sitt ursprung i andra typer av olyckor, till exempel påkörning från sidan, ridolyckor eller stötvåld framifrån, som vid fall- eller dykolyckor.

När huvudet plötsligt rör sig förbi gränsen för det normala, kan musklerna och ledbanden som stabiliserar nacken sträckas eller slitas sönder. Diskarna, som sitter mellan kotorna och fungerar som stötdämpare, kan börja bukta, slitas sönder eller spricka. Kotorna kan tappa sin normala position och förlora rörlighet. Ryggmärgens nerver och nerverna från nacken kan sträckas eller irriteras (man brukar säga att nervern hamnar i kläm i nacken). I de flesta fall behöver du komma till en kiropraktor så fort som möjligt, även om du tycker att smärtan inte är särskilt stor. Skadan och dess följder kan vara värre än man först tror. Både lättare och svårare whiplashskador behöver behandlas omedelbart. Detta för att förebygga svåra följder.

Symtom vid Whiplash?

• Smärta i ryggen eller nacken.
  • Smärta i axeln eller armen.
  • Smärta i höften, skinkan eller i benet (falsk eller äkta ischias)
  • Domningar eller stickningar i armarna eller benen.
  • Svaghetskänsla i musklerna i armarna eller benen.
  • Huvudvärk.
  • Yrsel.
  • Minnessvårigheter.
  • Problem med att fokusera blicken.
  • Ringningar i öronen.

Hur behandlas Whiplash?

Om man uppsöker akuten eller sin vårdcentral får man troligtvis smärtstillande mediciner, men de kommer inte att läka skadade senor och ligament. Man kanske får muskelavslappnande mediciner, men de kommer inte att läka skadad muskulatur. Man kanske får rådet att använda en nackkrage, men den kommer inte att göra så du får tillbaka den rörlighet som varje frisk nacke har. Bara för att en eventuell röntgenundersökning inte visar några brutna ben innebär det inte att du är frisk.

Hur behandlar en kiropraktor whiplash?

En kiropraktor förstår sig på hur kotorna, musklerna och nerverna i nacken påverkas av en bilolycka. Se till att bli undersökt av legitimerad kiropraktor så snart som möjligt. En whiplashskada kan vanligtvis behandlas effektivt av en kiropraktor, beroende på hur allvarlig skadan är.

Specifika kiropraktiska justeringar kan göra så att mjukdelarna läker ordentligt eftersom de gör så att kotorna återfår sin normala rörlighet. En kiropraktor kan hjälpa dig att bli bra och hålla dig bra efter en whiplash.

Vanliga Frågor

Kommer ni att justera nacken?

Om ditt problem är orsakat av onormal rörlighet av kotorna i nacken, kan justeringar av nacken vara effektiv. Det finns många sätt att justera nacken på, och din kiropraktor har blivit en erfaren mästare. Åratal av utövande gör dessa justeringar säkra och effektiva. Mycket säkrare än vanlig magnecyl eller muskelavslappnande mediciner!

Varför gör det ont i mina armar och händer?

Detta beror på att de nerver som går till dina armar och händer kommer från det område i nacken som är skadat, så smärta, domningar eller stickningar är vanliga symptom när man har varit med om en bilolycka. Man kan även få ont i ländryggen från olyckan.

Hur många behandlingar krävs det?

Vissa patienter märker en förbättring snabbt. För andra tar det längre tid innan de märker någon skillnad, ibland flera veckor eller t.o.m. månader av behandling. Om du har haft ont under flera år kan det ta lång tid innan du känner dig bättre. Vi kommer att följa upp dina resultat över tid och ändra våra rekommendationer om det skulle vara nödvändigt.

Kommer jag någonsin bli normal igen?

Många av våra patienter upplever en förbättrad funktion och en minskning av sina symptom efter behandling. De som fördröjer att söka hjälp i tid upptäcker att ärrvävnad och instabilitet i ryggraden förlänger läkningsprocessen. Vårt mål är alltid att göra dig så bra som möjligt efter dina förutsättningar.

Varför fick jag ont i huvudet flera veckor efter olyckan?

Oavsett om du har varit med om en olycka, är stressad på jobbet, arbetar för mycket i trädgården eller sitter för mycket anpassar sig din kropp till den situationen. Symptomen kommer när dina resurser att anpassa sig tar slut. Det kan ta dagar, veckor, månader eller år innan det händer.